Wereldwijde stappen 1906 - 1925
De astronomische start van de jonge onderneming werd bruut onderbroken door de Eerste Wereldoorlog, waarna Bosch moest hervormen en de innovatie moest opvoeren om de effecten het hoofd te kunnen bieden.
De plas oversteken - introductie in de Verenigde Staten
Het begon allemaal met een advertentie voor magneetontstekingssystemen in de Amerikaanse kranten, die in 1906 voor miljoenen dollars aan orders binnenhaalde en de verkoop binnen één jaar verdubbelde. De zaken in de Verenigde Staten waren zo succesvol dat Bosch in 1912 begon met het fabriceren van zijn sterproduct in een eigen fabriek in Springfield, Massachusetts.
88 procent - resultaat van globalisatie
Bosch begon, naast de Verenigde Staten, overal te zoeken naar andere markten. Met een verkoopkantoor in Zuid-Afrika vanaf 1906, Australië vanaf 1907, Argentinië vanaf 1908, China vanaf 1909 en Japan vanaf 1911 dekte het netwerk van Bosch-vertegenwoordigers alle continenten. In 1913 waren de zaken buiten Duitsland goed voor 88 procent van de verkoop van het bedrijf.
Nieuwe producten - verlichting, generators en starters
Toen auto's meer voor alledaags gebruik gebruikt werden en hogere snelheden om meer veiligheid vroegen, introduceerde Bosch de daarvoor geschikte producten in 1913 en 1914. Naast de "Bosch-lampen", een elektrisch verlichtingssysteem dat bestond uit koplampen, een generator, een regulateur en een accu om het rijden 's nachts veiliger te maken, voegde de starter betrouwbaarheid toe.
De catastrofe - de Eerste Wereldoorlog
Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 verdwenen alle buitenlandse markten in één nacht, werd onderzoek en ontwikkeling onderbroken en werden er alleen nog wapens gemaakt. In plaats van magneetontstekingen maakt Bosch nu granaatontstekers. Ongeveer de helft van de werkkrachten werden opgeroepen voor militaire dienst, hun werk werd overgenomen door vrouwen. Van deze dienstplichtige soldaten zouden 453 medewerkers niet terugkeren uit de oorlog.
Bosch-logo
Het nieuwe handelsmerk wereldwijd
Verkoopkantoren en handelsmerken werden toegewezen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het uitgekochte Bosch-bedrijf in de Verenigde Staten bleef echter de bekende Bosch-handelsmerken gebruiken voor zijn advertenties. Om verwarring te voorkomen ontwierp hoofd-innovator Gottlob Honold in 1918 een nieuw handelsmerk met een anker in een cirkel, dat nog altijd intrinsiek met Bosch verbonden is.
Foto: schets van het nieuwe logo (1918)
Een nieuw begin - ondanks alle weerstand
Aan het einde van de oorlog, in 1917, had de nieuw hernoemde naamloze vennootschap Robert Bosch AG te maken met enorme uitdagingen. De terugkeer naar de wereldwijde markt werd bemoeilijkt door toegenomen concurrentie en de patenten waren ingetrokken. Maar de strijd opgeven was geen optie. Oude contacten werden weer aangehaald en nieuwe markten kwamen op. Tegelijkertijd focusde het bedrijf zich op een kernvaardigheid: de dorst naar innovatie.
Nieuwe functies voor auto's - ruitenwissers en claxon
De activiteiten die door de oorlog onderbroken waren, werden weer opgepakt. Veilig in het steeds drukker wordende verkeer over de weg werd de drijfkracht achter de onderzoekers en ontwikkelaars bij Bosch. Motor- en fietslampen, de toeterende Bosch-claxon, ruitenwissers en een door een batterij gevoede ontsteking werden in 1926 toegevoegd aan het productportfolio.
Bosch Car Service
Overal gestandaardiseerde klantenservice
Een netwerk van onafhankelijke reparatie- en installatiewerkplaatsen die allemaal volgens dezelfde standaard werkten, was geen nieuw concept. Dit bestond voor de oorlog al in de Verenigde Staten. In 1921 lanceerde Bosch zijn "Bosch Car Service"-garages buiten Duitsland, die zo snel succesvol werden dat er in 1930 al 2.750 werkplaatsen waren in 70 landen. Deze werkplaatsen hielpen de naam Bosch overal ter wereld te verspreiden.
Foto: de Bosch Service-lantaarn werd het onderscheidende merk van de werkplaats.
Non-stop transportbanden - assemblagelijnproductie
Het werd steeds duidelijker dat de concurrentie met Bosch vergelijkbare kwaliteit kon leveren en sneller en goedkoper kon produceren. Eén reden hiervoor waren assemblagelijnen, die Bosch vanaf 1925 ook begon te introduceren. Waar het ooit 50 dagen duurde om een compleet magneetontstekingssysteem te maken, werd de productietijd teruggebracht naar slechts vijf dagen met een assemblagelijn.