Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in België
Bedrijfsgeschiedenis

Wereldwijde stappen 1906 - 1925

Het verkoopkantoor van Bosch U.S. in New York, ca. 1908.

De astronomische start van de jonge onderneming werd bruut onderbroken door de Eerste Wereldoorlog, waarna Bosch moest hervormen en de innovatie moest opvoeren om de effecten het hoofd te kunnen bieden.

Tekening van het adresstempel van de Bosch-fabriek in New York uit 1947.

De plas oversteken - introductie in de Verenigde Staten

Het begon allemaal met een advertentie voor magneetontstekingssystemen in de Amerikaanse kranten, die in 1906 voor miljoenen dollars aan orders binnenhaalde en de verkoop binnen één jaar verdubbelde. De zaken in de Verenigde Staten waren zo succesvol dat Bosch in 1912 begon met het fabriceren van zijn sterproduct in een eigen fabriek in Springfield, Massachusetts.

Het Bosch-magneetontstekingssysteem kwam eindelijk ook naar de Verenigde Staten. Het was deze advertentie uit 1906 die een kickstart was voor het commerciële succes van Bosch.
Het Bosch-magneetontstekingssysteem kwam eindelijk ook naar de Verenigde Staten. Het was deze advertentie uit 1906 die een kickstart was voor het commerciële succes van Bosch.
Het verkoopkantoor van Bosch U.S. in New York, ca. 1908. Naast de bestaande vestiging in Chicago werden twee nieuwe vestigingen opgezet: in 1909 in San Francisco en in 1910 in Detroit.
Het verkoopkantoor van Bosch U.S. in New York, ca. 1908. Naast de bestaande vestiging in Chicago werden twee nieuwe vestigingen opgezet: in 1909 in San Francisco en in 1910 in Detroit.
/

88 procent - resultaat van globalisatie

Omstreeks 1910 was Bosch vertegenwoordigd in alle continenten. In het Verenigd Koninkrijk werd meer dan 90 procent van alle auto's voorzien van een Bosch-magneetontstekingssysteem.
Omstreeks 1910 was Bosch vertegenwoordigd in alle continenten. In het Verenigd Koninkrijk werd meer dan 90 procent van alle auto's voorzien van een Bosch-magneetontstekingssysteem.

Bosch begon, naast de Verenigde Staten, overal te zoeken naar andere markten. Met een verkoopkantoor in Zuid-Afrika vanaf 1906, Australië vanaf 1907, Argentinië vanaf 1908, China vanaf 1909 en Japan vanaf 1911 dekte het netwerk van Bosch-vertegenwoordigers alle continenten. In 1913 waren de zaken buiten Duitsland goed voor 88 procent van de verkoop van het bedrijf.

Nieuwe producten - verlichting, generators en starters

Toen auto's meer voor alledaags gebruik gebruikt werden en hogere snelheden om meer veiligheid vroegen, introduceerde Bosch de daarvoor geschikte producten in 1913 en 1914. Naast de "Bosch-lampen", een elektrisch verlichtingssysteem dat bestond uit koplampen, een generator, een regulateur en een accu om het rijden 's nachts veiliger te maken, voegde de starter betrouwbaarheid toe.

De auto van de laatste tsaar van Rusland, een Delaunay-Belleville verlichtings- en ontstekingssyteem en een elektrische starter die waren gemaakt door Bosch.
De auto van de laatste tsaar van Rusland, een Delaunay-Belleville verlichtings- en ontstekingssyteem en een elektrische starter die waren gemaakt door Bosch.
Het Bosch-autoverlichtingssysteem op een Mercedes 10/25 HP met generator, koplampen en regulateur (ca. 1913).
Het Bosch-autoverlichtingssysteem op een Mercedes 10/25 HP met generator, koplampen en regulateur (ca. 1913).
/
Tekening van Duitse soldaten in de Eerste Wereldoorlog.

De catastrofe - de Eerste Wereldoorlog

Toen de oorlog in 1914 uitbrak, zette Bosch, om de schade zo veel mogelijk te beperken, onmiddellijk een ziekenhuis op in een nieuwe hal die oorspronkelijk bedoeld was voor de productie van koplampen.
Toen de oorlog in 1914 uitbrak, zette Bosch, om de schade zo veel mogelijk te beperken, onmiddellijk een ziekenhuis op in een nieuwe hal die oorspronkelijk bedoeld was voor de productie van koplampen.

Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 verdwenen alle buitenlandse markten in één nacht, werd onderzoek en ontwikkeling onderbroken en werden er alleen nog wapens gemaakt. In plaats van magneetontstekingen maakt Bosch nu granaatontstekers. Ongeveer de helft van de werkkrachten werden opgeroepen voor militaire dienst, hun werk werd overgenomen door vrouwen. Van deze dienstplichtige soldaten zouden 453 medewerkers niet terugkeren uit de oorlog.

Bosch-logo

Schets van het nieuwe logo (1918)

Het nieuwe handelsmerk wereldwijd

Verkoopkantoren en handelsmerken werden toegewezen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het uitgekochte Bosch-bedrijf in de Verenigde Staten bleef echter de bekende Bosch-handelsmerken gebruiken voor zijn advertenties. Om verwarring te voorkomen ontwierp hoofd-innovator Gottlob Honold in 1918 een nieuw handelsmerk met een anker in een cirkel, dat nog altijd intrinsiek met Bosch verbonden is.

Foto: schets van het nieuwe logo (1918)

Een nieuw begin - ondanks alle weerstand

Aan het einde van de oorlog, in 1917, had de nieuw hernoemde naamloze vennootschap Robert Bosch AG te maken met enorme uitdagingen. De terugkeer naar de wereldwijde markt werd bemoeilijkt door toegenomen concurrentie en de patenten waren ingetrokken. Maar de strijd opgeven was geen optie. Oude contacten werden weer aangehaald en nieuwe markten kwamen op. Tegelijkertijd focusde het bedrijf zich op een kernvaardigheid: de dorst naar innovatie.

Constructie en testen draaiden volop in de lampenfabriek Feuerbach in de jaren 20 om snel bij te komen met de technische vooruitgang die het bedrijf vanwege de oorlog gemist had.
Constructie en testen draaiden volop in de lampenfabriek Feuerbach in de jaren 20 om snel bij te komen met de technische vooruitgang die het bedrijf vanwege de oorlog gemist had.
Samen met zijn oude Zweedse partner, Fritz Egnell, stichtte Bosch in 1921 AB Robo in Zweden voor de verkoop van Bosch-producten in Scandinavië.
Samen met zijn oude Zweedse partner, Fritz Egnell, stichtte Bosch in 1921 AB Robo in Zweden voor de verkoop van Bosch-producten in Scandinavië.
/

Nieuwe functies voor auto's - ruitenwissers en claxon

De activiteiten die door de oorlog onderbroken waren, werden weer opgepakt. Veilig in het steeds drukker wordende verkeer over de weg werd de drijfkracht achter de onderzoekers en ontwikkelaars bij Bosch. Motor- en fietslampen, de toeterende Bosch-claxon, ruitenwissers en een door een batterij gevoede ontsteking werden in 1926 toegevoegd aan het productportfolio.

Perfect esthetisch ontwerp uit de engineeringafdeling en een harde klank: de Bosch-claxon (1921)
Perfect esthetisch ontwerp uit de engineeringafdeling en een harde klank: de Bosch-claxon (1921)
Nadat het Bosch-verlichtingssysteem zijn plekje in de voertuigen had gevonden, richt het bedrijf in het begin van de jaren 20 de blik op motorfietsen, zoals de Indian-machine in 1921.
Nadat het Bosch-verlichtingssysteem zijn plekje in de voertuigen had gevonden, richt het bedrijf in het begin van de jaren 20 de blik op motorfietsen, zoals de Indian-machine in 1921.
Goed zicht bij regen was een veiligheidsmaatregel van levensbelang. Bosch voorzag vanaf 1926 hierin met ruitenwissers.
Goed zicht bij regen was een veiligheidsmaatregel van levensbelang. Bosch voorzag vanaf 1926 hierin met ruitenwissers.
/

Bosch Car Service

De Bosch Service-lantaarn werd het onderscheidende merk van de werkplaats.

Overal gestandaardiseerde klantenservice

Een netwerk van onafhankelijke reparatie- en installatiewerkplaatsen die allemaal volgens dezelfde standaard werkten, was geen nieuw concept. Dit bestond voor de oorlog al in de Verenigde Staten. In 1921 lanceerde Bosch zijn "Bosch Car Service"-garages buiten Duitsland, die zo snel succesvol werden dat er in 1930 al 2.750 werkplaatsen waren in 70 landen. Deze werkplaatsen hielpen de naam Bosch overal ter wereld te verspreiden.

Foto: de Bosch Service-lantaarn werd het onderscheidende merk van de werkplaats.

Non-stop transportbanden - assemblagelijnproductie

Het werd steeds duidelijker dat de concurrentie met Bosch vergelijkbare kwaliteit kon leveren en sneller en goedkoper kon produceren. Eén reden hiervoor waren assemblagelijnen, die Bosch vanaf 1925 ook begon te introduceren. Waar het ooit 50 dagen duurde om een compleet magneetontstekingssysteem te maken, werd de productietijd teruggebracht naar slechts vijf dagen met een assemblagelijn.

De productie van koplampen bij Bosch voor de productie op een assemblagelijn (1925).
De productie van koplampen bij Bosch voor de productie op een assemblagelijn (1925).
De productie van koplampen bij Bosch na de overschakeling op een assemblagelijn (1926).
De productie van koplampen bij Bosch na de overschakeling op een assemblagelijn (1926).
/