Reconstructie 1946 - 1959
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was Bosch zijn internationale fabrieken voor de tweede keer kwijt. Grote gedeeltes van zijn productiefaciliteiten lagen in puin. De twee volgende decennia werden gewijd aan de reconstructie, maar ook aan het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsgebieden.
Met handkarren en spades - reconstructie bij Bosch
In 1945 was meer dan de helft van de Bosch-fabrieken in Duitsland vernietigd door geallieerde bommen. Zijn belangrijke rol als oorlogsleverancier van militaire voertuigen had van Bosch een strategisch doel gemaakt. Het bedrijf moest nu opruimen, bouwen en werk creëren voor de medewerkers.
Bougies en pannen - overleven in de periode na de oorlog
Om de medewerkers weer te laten werken en hun salaris te kunnen betalen, kwam Bosch weer op gang door in de ruïnes van de fabriek pannen te maken van stalen helmen, handkarren en paraplu's. Medewerkers konden deze apparaten zelf gebruiken of ze verhandelen voor andere basisproducten. De eerste ingewikkelder producten waren bougies - voor de militaire voertuigen van de geallieerden.
Testamentair executeur van de erfenis van Robert Bosch en voorzitter van de Raad van Bestuur
Robert Bosch stierf in 1942. De testamentair executeurs van zijn landgoed reconstrueerden het bedrijf volgens zijn wensen en zijn testament van na 1945. Het doel was om winst te genereren, maar ook om een gedeelte van zijn overvloed te kanaliseren naar goede doelen. Hans Walz leidde het bedrijf als de opvolger van de stichter tot 1963.
Antitrustprocedures - de angst om alles kwijt te raken
De aspiraties van de Nazi's voor wereldwijde macht hadden alleen vervuld kunnen worden met de hulp van machtige economische bedrijven. Daarom probeerden de geallieerden grote Duitse bedrijven, waaronder Bosch, uiteen te breken. Het bedrijf was echter organisch gegroeid, wat betekent dat de afzonderlijke delen op zichzelf niet levensvatbaar waren. Uiteindelijk bleef het bedrijf Bosch bijna intact, hoewel wel alle patenten moesten worden vrijgegeven voor gebruik door concurrenten.
"Made overal ter wereld" - nieuwe wegen naar een internationaal bedrijf
Voordat Hitler aan de macht kwam, was meer dan de helft van de verkoop van Bosch afkomstig uit internationale business. Maar na 1945 was dit bijna nul en de internationale bezittingen van het bedrijf waren onteigend. Dankzij goede relaties met jarenlange partners en vanwege de snelgroeiende markten in landen zoals Brazilië en India, werd weer langzaam begonnen aan de opbouw van een wereldwijd netwerk. Toch zou het tot 1960 duren voordat de internationale verkoop bij Bosch opnieuw meer zou zijn dan 20 procent.
Elegantie in perfectie - consumententechnologie
In het begin van de jaren 50 bracht Bosch producten naar de markt die het Duitse en Europese economische wonder weerspiegelden en voldeden aan de eisen van de consument terwijl er een einde kwam aan de zware tijden. Voorbeelden hiervan zijn keukenapparatuur en elektrische boormachines voor klussers. Er werden miljoenen spilproducten, zoals autoradio's, verkocht.
Bosch-keukenapparaat
Een "nieuw tijdperk" breekt aan in de keuken
Over de Bosch-foodprocessor werden twee belangrijke dingen gezegd bij de introductie. De naam van dit model was "Neuzeit" (Nieuwe tijd) en hij werd aangekondigd als "de helper van de plattelandsvrouw". Aan klanten in stedelijke omgevingen werd een nieuw tijdperk beloofd met geavanceerde technologie die de huishoudelijke taken aanzienlijk zou vereenvoudigen.
De oproep naar huishoudingen op het platteland was, hoe veel gemakkelijker deze machine het verwerken van grote hoeveelheden eten zou maken. Eén reden was het veel voorkomen van grote huishoudingen met veel kinderen, een andere was de behoefte om de oogst van fruit en groenten snel te bewerken zodat ze later gebruikt konden worden, bijvoorbeeld door porties van het product in te vriezen of er bijvoorbeeld jam van te maken.
De "Neuzeit" was een multifunctioneel apparaat dat kon snijden, raspen, persen, deeg kon kneden en zelfs aardappels kon schillen.
Foto: verkoopscenario voor de foodprocessor op het verkooppunt in Stuttgart (1962)
Oude favorieten nieuw leven inblazen - benzine-injectie in auto's
De technologie die werd gebruikt in veel Bosch-producten stamde nog uit de tijd voor de oorlog. Maar er waren innovaties nodig om hem concurrerend te laten worden en blijven. Benzine-injectie, door Bosch ontwikkeld voor vliegtuigmotoren, werd in het begin van de jaren 50 geïntroduceerd als innovatie voor auto's, maar het duurde nog jaren voordat de injectie echt standaard werd.
De Bosch Combi
Elektrisch gereedschap voor thuis
Het opkomen van doe-het-zelven werd een lucratieve zaak voor Bosch. Het "Bosch Combi" elektrische gereedschap werd geïntroduceerd in 1952 en kon op veel verschillende manieren worden gebruikt, afhankelijk van het gekozen hulpstuk, als boor, schroevendraaier, schuurapparaat of zelfs als heggeschaar. Dit aanbod opende een heel nieuw business-segment in Europa dat vooralsnog open lag voor heren die "power" kochten: "doe-het-zelven" wat voornamelijk in kelders en garages gebeurde.
De volledige set met standaard hulpstukken werd in een koffer of een houten kast voor wandmontage verkocht. Bosch ontwikkelde op dezelfde manier een tweede belangrijke lijn met elektrisch gereedschap voor de professional, als aanvulling op de bouwplaats, inclusief de boorhamer.
Foto: een "Bosch Combi" voor doe-het-zelvers - met praktische draagkoffer (1952)
Elektronica - een zakelijke lijn met gevolgen
Bosch begon in het midden van de jaren 50 met het ontwikkelen van elektronische componenten. De eerste hiervan was de "variode", die Bosch in 1958 in productie nam. Transistors volgden en vanaf 1970 waren het geïntegreerde circuits. Kritisch gevolgd door sceptici, enthousiast ontwikkeld door hun voorstanders: ze zaaiden het eerste zaad in het veld van de elektronica, wat nu een kernactiviteit is voor Bosch.