Bosch en Daimler zetten schouders onder zelfparkerende auto
Bosch en Daimler hebben de krachten gebundeld en een zelfparkerende auto (automated valet parking of bestuurderloos parkeren) ontwikkeld. Op zich heel sterk. En het wordt nog sterker: zo hoeft er geen bestuurder meer achter het stuur te zitten tijdens dit manoeuvre. Lees hier alles over deze baanbrekende technologie die parkeren in de toekomst een stuk makkelijker zal maken.
Geen fan van parkeren?
U bent geen fan van parkeren? Of het zweet breekt u uit wanneer u in een smalle parkeerplaats moet manoeuvreren? Bosch werkte samen met Daimler aan een zelfparkerende wagen. Momenteel is het nog een proefproject in Duitsland,
maar deze technologie kan in de toekomst verder uitgebouwd worden. Het is alvast een héél belangrijke mijlpaal naar volledig autonome wagens. Klinkt dit u als muziek in de oren?
In de parking van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart werd de technologie voor het eerst voorgesteld aan het publiek. Daimler stelde de infrastructuur ter beschikking, samen met enkele testwagens. Bosch nam de technologie voor zijn rekening door verschillende sensoren in de parkeerruimte te plaatsen. Deze sensoren begeleiden de auto (zonder bestuurder!) naar het toegewezen parkeervak.
Bang dat de wagen ergens tegenaan zal botsen? Niet nodig! Kinderen die plots over de weg rennen? Geen probleem: de wagen stopt. Helemaal vanzelf rijdt de wagen naar het toegewezen parkeervak. En u hoeft de wagen niet eens in het oog te houden. Héél sterk!
Bosch zet sensoren in om wagen te begeleiden
De zelfparkerende wagen is mogelijk door een samenspel tussen een slimme infrastructuur en software in de testwagens. De sensoren, die Bosch ontwikkeld heeft, worden op verschillende plaatsen in de garage geïnstalleerd en begeleiden de wagen doorheen de parkeergarage. De sensoren communiceren met de software in de wagen, waardoor de wagen de juiste baan volgt en stopt aan de juiste parkeerplek. Bovendien monitoren de sensoren ook steeds de omgeving. Zo zal de wagen remmen wanneer er plots een obstakel verschijnt. De eerste testen met de zelfparkerende wagen zijn intussen achter de rug en waren bijzonder succesvol. In de toekomst zal de technologie nog verder verfijnd worden en aangepast indien nodig.
Bij Bosch zijn ze alvast heel enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling. “Door de combinatie van een slimme parkeergarage (met sensoren) en de software in de wagens zijn we erin geslaagd om zelfparkerende wagens véél sneller op de markt te brengen dan verwacht”, aldus Gerhard Steiger, directeur van de divisie Chassis Systems Control bij Bosch.
Hoe werkt een zelfparkerende auto nu precies?
Wanneer u de garage in Stuttgart met een testwagen binnenrijdt, brengt u de wagen naar de drop-off zone. U stapt uit en met een simpele klik op de bijhorende app zal de wagen zich nu zelf gaan parkeren. Het avontuur begint! U hoeft niet meer naar de wagen om te kijken: zonder bestuurder komt hij aan op het toegewezen parkeervak dankzij de software én sensoren in de slimme parkeergarage.
Wilt u na een bezoek aan het museum opnieuw vertrekken met de testwagen? Haal opnieuw uw smartphone uit uw achterzak en laat de wagen via een simpele klik naar u toe komen. De sensoren maken de auto ‘wakker’ en zorgen voor de begeleiding uit de parkeerplaats en in de garage. De auto komt naar de gevraagde drop-off zone en hop, u bent weer vertrokken!
Dit zijn de 2 grootste voordelen voor de bestuurder
Parkeren geeft u stress? Of misschien vindt u parkeren wel puur tijdverlies? Laat de wagen dit klusje voor u opknappen. Een zelfparkerende wagen heeft dan ook twee grote voordelen: u voelt minder spanning want de wagen doet het werk voor u. Een piepkleine parkeerplaats? Geen probleem, uw stressniveau blijft onder controle. Daarnaast levert een zelfparkerende wagen u ook een mooie tijdswinst op. U verliest geen tijd meer met parkeren en zo houdt u meer tijd over voor leuke dingen, zoals een bezoek aan het Mercedes-Benz Museum.