Een brug over de autosnelweg met technologie van Bosch
Waar de A11 het Boudewijnkanaal kruist, tussen Brugge en Knokke-Heist, staat een gloednieuwe dubbele beweegbare brug. Het doel van deze brug is om grote schepen vlot te laten passeren en dat zonder het verkeer op de autosnelweg zwaar te hinderen. Om dit klaar te spelen, werd een beroep gedaan op de hydraulische aandrijftechniek van Bosch Rexroth.
Architectuur en hydraulica
West-Vlaanderen is een primeur rijker. Op de A11, tussen Brugge en Knokke-Heist, staat sinds 2017 een dubbele beweegbare brug over het Boudewijnkanaal. Het is de eerste beweegbare basculebrug over een autosnelweg in België. Maar dat is niet het enige wat deze brug zo bijzonder maakt. Door de hydraulica van Bosch Rexroth opent de brug in amper 90 seconden. “Met de aanwezige hydraulica bereiken we deze topsnelheid”, vertelt een trotse Jeroen Dieusaert, engineering manager bij Bosch Rexroth.
Door de hydraulica van Bosch Rexroth opent de brug in amper 90 seconden. “Met de aanwezige hydraulica bereiken we deze topsnelheid”, vertelt een trotse Jeroen Dieusaert, engineering manager bij Bosch Rexroth.
Aandrijvingen voor uiteenlopende projecten
“Bosch Rexroth is gespecialiseerd in drive & control technologie. Dat betekent dat we zorgen voor slimme oplossingen om dingen te laten bewegen, rijden, aansturen of controleren. We bouwen mechanismen die werken volgens verschillende soorten aandrijving. Bijvoorbeeld hydraulisch of elektrisch”, legt Jeroen uit. “Zowel privébedrijven, bijvoorbeeld machinebouwers, als openbare sectoren doen een beroep op onze knowhow.
Ons aanbod is dan ook erg gevarieerd. Een van de grootste voordelen van Bosch Rexroth is dat we totaalpakketten aanbieden. Bij ons kunt u terecht voor oplossingen van a tot z.” Ook voor de basculebrug over de A11 werd Rexroth-technologie gebruikt om de dubbele brug in beweging te brengen.
Dankzij hydraulica opent en sluit de brug
“Via een aannemer waar we vaker mee samenwerken, kwamen we in contact met het project over de A11. Net zoals er bedrijven zijn, die zorgen voor het beton, het metaal of de elektriciteit in de brug, kregen wij de vraag om de hydraulica te voorzien. Dat betekent dat we zorgen voor het mechanisme dat de brug opent en sluit”, gaat Jeroen verder. “De aandrijving gebeurt door hydraulische cilinders. De energie - die nodig is voor de aandrijving van de cilinders - wordt geproduceerd door 5 pompsets. Elke set heeft een elektromotor (met IndraDrive Mi intelligente frequentievormers) met een vermogen van 200 kW. Dat maakt dat er een totaal is van 1 megawatt aan beschikbaar vermogen.” Het is vrij uitzonderlijk dat er zoveel kracht gebruikt wordt bij een brug. “Heel spectaculair”, omschrijft Jeroen het zelf.
Leuk weetje?
In totaal werden er 5 pompsets geïnstalleerd, wat best veel is. “Een veiligheid die we ingebouwd hebben”, zegt Jeroen. “Het zou ondenkbaar zijn dat de brug op een bepaald moment niet wil openen of sluiten. Om dit risico uit te sluiten, hebben we reserves voorzien en vijf pompsets geïnstalleerd. Is er een defect bij een pomp? Geen probleem: met de kracht van 4 van de 5 pompen kunnen we de brug bedienen. In uiterste nood zelfs met 1 pomp.”
Een vlotte doorstroom van het verkeer
Wanneer er een groot schip onder de brug wil varen, moet het een verzoek indienen bij een brugbedienaar. Deze persoon zal dan bekijken wanneer alle elementen gunstig zijn (zo ligt er ook een spoorweglijn naast de basculebrug) om het verkeer stil te leggen. Het verkeer wordt door dynamische wegsignalisatie tot stilstand gebracht. Vlak voor de brug houden slagbomen het verkeer tegen. “Het grote voordeel van dit hydraulica-systeem is dat we de hinder voor de automobilisten sterk beperken”, aldus Jeroen.
In totaal gaat de brug open (en weer dicht) in amper 90 seconden. “Deze snelheid is niet evident voor een brug van deze omvang. Maar het verkort de wachttijd voor de automobilisten en de schepen aanzienlijk.” Ongeveer 15 seconden na het startbevel bereikt de brug zijn maximumsnelheid. In totaal zal het verkeer tot maximum 20 minuten moeten wachten tot het schip volledig onder de brug door is.
Slimme videotechnologie van Bosch houdt het verkeer in de gaten
De hydraulica-technologie van Bosch Rexroth is niet het enige huzarenstukje van Bosch dat gebruikt werd tijdens de aanleg van de brug. Voor extra beveiliging hangen er slimme camera’s van Bosch. De beelden worden gebruikt voor verschillende doeleinden. Eerst en vooral om de brug lokaal te kunnen bedienen. Daarnaast worden deze beelden ook doorgegeven aan het Vlaams Verkeerscentrum. Daar worden ze gebruikt om de snelweg in de gaten te houden en te monitoren op files en ongevallen.
Bosch Rexroth blijft verantwoordelijk voor het onderhoud
Het onderhoud van de hydraulica in de brug blijft 30 jaar lang de verantwoordelijkheid van Bosch Rexroth. “Vier keer per jaar kijken we de brug volledig na. Er zijn in totaal drie kleine onderhoudsbeurten en één grote”, vertelt Jeroen. “We duiken naar het hart van de installatie en bekijken de hydraulica-installatie tot in het kleinste detail. Is de olie nog in orde? Is er een lek in een leiding? En zijn de filters nog wel proper? Alles wordt onderworpen aan een strenge controle zodat het systeem optimaal kan functioneren. Dat is voor ons echt een prioriteit.” Na 30 jaar wordt deze verantwoordelijkheid overgedragen aan het bestuur en zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van de brug.
Nieuwsgierig naar andere projecten van Bosch Rexroth? Of wilt u meer weten over de aandrijvingssystemen die ze ontwikkelen? Ga dan naar de website van Bosch Rexroth.