Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in België
#smartmoves

Truck yeah!

Hoe Christian Appel een vrachtwagen met brandstofcel de weg op krijgt

Christian Appel, ingenieur bij Bosch, ontwikkelt samen met de start-up Nikola Motor Company de eerste vrachtwagen van 40 ton met brandstofcelaandrijving.

Christian Appel, ingenieur bij Bosch, ontwikkelt samen met de start-up Nikola Motor Company de eerste vrachtwagen van 40 ton met brandstofcelaandrijving. Het is een zinderende kans ... en misschien wel het begin van een nieuw tijdperk voor het vrachtvervoer.

Vrachtwagentuning in Arizona

De hitte golft over het asfalt van het technische test centrum aan de rand van het Phoenix Sonoran Preserve in de Amerikaanse staat Arizona. Christian Appel tilt zijn baseballpet even op en veegt het zweet van zijn voorhoofd. Hij houdt geconcentreerd de horizon in het oog, waar een sneeuwwitte vrachtwagen nog net zichtbaar is. Het team rond hem is druk bezig met instellingen aan te passen, apparatuur te kalibreren en de laatste statusupdates te melden. “Oké, tijd om de vrachtwagen weer op het parcours te rijden”, zegt Appel in zijn walkietalkie. Voor de vijfde keer vandaag voeren ze deze test uit. Het team wil alles zo nauwkeurig mogelijk afstellen. Nog even en alles werkt perfect: het controlesysteem, de brandstofcel en de besturing. En dan is het tijd voor de onthulling.

Bosch-ingenieur Christian Appel roept de testvrachtwagen via een walkietalkie de weg op
Christian Appel laat de vrachtwagen het testparcours op rijden.
"We herdefiniëren het rijden met vrachtwagens vanaf nul. We helpen een startup zijn visie om te zetten in realiteit."
Christian Appel, Customer Chief Engineer, Bosch Engineering
Prototype van de Bosch Nikola Two met brandstofcelaandrijving op het testparcours in Arizona.
Prototype van de Nikola Two op het testparcours in Arizona

Tijd om te gaan rijden

De 32-jarige Duitser woont en werkt al bijna een jaar in het Amerikaanse Phoenix. Samen met andere medewerkers van Bosch helpt Appel er Nikola Motor Company de nieuwe brandstofceltechnologie klaar te stomen voor commerciële vrachtwagens. “Aandrijvingen met een brandstofcel zijn lichter en plaatsbesparender dan hun tegenhangers met een batterij”, legt de ingenieur uit.

Nikola Motor Company heeft een slim bedrijfsmodel bedacht waarbij semi-trucks worden geleased op basis van het aantal gereden kilometers, inclusief brandstof. De start-up bouwt ook tankstations die waterstof maken met hernieuwbare energie en opslaan tot het nodig is. De benodigde elektriciteit wordt aangekocht wanneer de prijzen laag staan. Dat duurzame model maakt het economisch rendabel om vrachtwagens met een brandstofcel in te zetten.

Het doel: een wereldprimeur bereiken

De ingenieurs van Bosch leggen de laatste hand aan de Nikola Two-vrachtwagen.
Fine-tuning: ingenieurs leggen de laatste hand aan de Nikola Two-vrachtwagen.

Als Customer Chief Engineer is Appel verantwoordelijk voor de technische coördinatie van de Bosch componenten in de vrachtwagen, die de naam Nikola Two heeft gekregen. En dat zijn er veel: elektrische motoren voor de e-as, de controle-eenheid van het voertuig en belangrijke onderdelen van de brandstofcel op waterstof. Dat is lang niet alles. Het nieuwe spiegelcamerasysteem van Bosch vervangt de klassieke zijspiegels van de vrachtwagen en dankzij het Bosch Perfectly Keyless-systeem moeten vrachtwagenchauffeurs nooit meer op zoek naar hun sleutels.

Appels grootste uitdaging is het enorme aantal vraagstukken die tijdens het project opduiken. “We verbeteren niet gewoon een voertuig dat al gelanceerd is. Nee, we herdefiniëren het rijden met vrachtwagens vanaf nul. We helpen een startup zijn visie om te zetten in realiteit.”, aldus Appel. Ook Bosch plukt de vruchten hiervan, zegt hij: “Dankzij onze grondige kennis van een aandrijvingstechnologie die voor een radicale ommekeer in het vrachtvervoer kan zorgen, blijven we de concurrentie steeds een stapje voor.”

Mark Russell (rechts), de voorzitter van Nikola Motor Company, krijgt de laatste updates over de testritten van Bosch-ingenieur Christian Appel.
Mark Russell (rechts), de voorzitter van Nikola Motor Company, krijgt de laatste updates over de testritten van Christian Appel.
“Christian is misschien niet de geestelijke vader van de Nikola Two, maar hij is zeker de peetvader! Zonder hem en Bosch zouden we niet staan waar we nu staan. Bosch is onze belangrijkste leverancier.”
Mark Russell, voorzitter van Nikola Motor Company

Zo werkt de brandstofcelaandrijving van de Nikola Two

Zo werkt de brandstofcelaandrijving van de Nikola Two

Een team voor elke taak

Bosch-ingenieur Christian Appel (tweede van links) en zijn collega Gladys Anyenya in gesprek met Alan Hadorn van Nikola Motor Company.
Vertel ons wat u wilt: Christian Appel (tweede van links) en zijn collega Gladys Anyenya in gesprek met Alan Hadorn van Nikola Motor Company.

Maar bij het werk van Appels als ingenieur komt meer kijken dan alleen vrachtwagenonderdelen ontwerpen: “Netwerken is eigenlijk onmisbaar bij wat ik doe. Ik praat met klanten en geef hun wensen door aan de juiste collega's bij Bosch”, vertelt hij. Overal ter wereld heeft hij contactpersonen zitten. Aan de ontwikkeling van de vrachtwagen werkten meer dan 200 leden van zes afdelingen mee. “Of je nu automatisering, 'connected' oplossingen of elektrificering wilt: wij hebben de juiste experts voor elk project. Niet veel bedrijven kunnen dat zeggen”, gaat Appel verder. Hij waardeert vooral de sterke teamgeest: “Het teamwork bij dit project is fantastisch. Iedereen doet zijn uiterste best om een vrachtwagen die écht uniek is de weg op te krijgen. Dat geeft me een geweldig gevoel!”

Vijf feiten over het werk aan het Nikola Two-project

De voorbije drie jaar werkten meer dan 200 Bosch-medewerkers aan het Nikola-project.
... werkten de voorbije drie jaar aan het Nikola-project, onder wie ingenieurs, projectmanagers en het senior management. Als Customer Chief Engineer coördineerde Christian Appel al het technische werk.
35 Bosch producten ... werden door Christian Appel en zijn team in de Nikola Two-vrachtwagen geïnstalleerd. Sommige van deze componenten zijn speciaal voor dit nieuwe voertuig ontwikkeld.
... werden door Christian Appel en zijn team in de Nikola Two-vrachtwagen geïnstalleerd. Sommige van deze componenten zijn speciaal voor dit nieuwe voertuig ontwikkeld.
1 terabyte aan data is de voorbije 2,5 jaar opgeslagen voor het project: simulaties, kalibraties, metingen ...
... aan data is de voorbije 2,5 jaar opgeslagen voor het project: simulaties, kalibraties, metingen ...
De eerste brandstofcelvrachtwagen van 40 ton die ooit voor massaproductie is ontwikkeld: dat is het baanbrekende resultaat van de samenwerking tussen Bosch en Nikola Motor Company.
... die ooit voor massaproductie is ontwikkeld: dat is het baanbrekende resultaat van de samenwerking tussen Bosch en Nikola Motor Company.
1500 kopjes ... zoveel koffie heeft Christian Appel sinds het begin van het project ongeveer gedronken.
... zoveel koffie heeft Christian Appel sinds het begin van het project ongeveer gedronken.
/

Tijd om de batterijen op te laden

Tien dagen later hebben ze hun doel bereikt. De Nikola Two werd aan het grote publiek voorgesteld in Scottsdale en kon in de vakpers op heel wat lof rekenen. De volgende taak voor de 'peetvader' van deze vrachtwagen? De productie van de Nikola Two op het goede spoor krijgen. Het doel is om in 2022 te beginnen en vanaf dan 35.000 vrachtwagens per jaar te produceren. Maar eerst is het tijd voor een welverdiende pauze.

“Net achter ons huis begint een prachtig wandelpad door de woestijn. Een tocht met mijn zoon is precies wat ik nodig heb om even tot rust te komen”, zegt Appel. De zon gaat langzaam onder achter de bergen in de woestijn van Arizona terwijl Christian Appel en de Nikola Two hun batterijen opladen. Op naar de volgende missie.

Bosch-ingenieur Christian Appel en zijn zoon Leon tijdens een wandeltocht.
Even ontspannen: Christian Appel en zijn zoon Leon tijdens een wandeltocht.

Christian Appel

Christian Appel

Customer Chief Engineer, Bosch Engineering

Na zijn opleiding wiskunde ging Appel zeven jaar geleden aan de slag bij Bosch. Momenteel werkt hij in Phoenix (Arizona, VS), waar hij helemaal opgaat in de sfeer van het start-upbedrijf Nikola Motor Company. Zodra het project afgelopen is, neemt hij de ervaring die hij heeft opgedaan weer mee naar Bosch. En de vele herinneringen aan zijn tijd in de VS zal hij nooit vergeten: “We hebben 's nachts tussen de manta's gedoken in Hawaï. Dat was echt een onvergetelijke ervaring. Het heeft me zelfs geïnspireerd om een tatoeage te laten zetten!”

Deel dit op: